Tragedi 4 sekeluarga maut dirempuh lori padi di Pokok Sena.






ALOR SETAR,POKOK SENA: – Empat beranak maut manakala seorang lagi parah apabila kereta yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori padi yang terbabas dalam kemalangan di Jalan Tualang dekat Kampung Permatang Limau dekat sini semalam.

Mangsa yang maut ialah pesara tentera, Shafie Abd. Hamid, 57; isterinya, Che Faridah Ani, 60, serta dua anak mereka iaitu Nurul Faiz, 24, dan Mohd. Iptihar, 26.


Anak bongsu mereka, Mohd. Iqbal, 15, cedera parah dan kini menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.LIHAT VIDEO SINI


Lokasi kemalangan terletak kira-kira enam kilometer dari rumah keluarga mangsa di Kampung Kubang Pisang, Pendang.



MAYAT empat sekeluarga mangsa kemalangan ditutup dengan 

kertas surat khabar di Jalan Tualang dekat Kampung Permatang Limau, Pokok Sena, Alor Setar semalam.


Kejadian pada kira-kira pukul 3 petang itu berlaku ketika keluarga malang itu dalam perjalanan untuk menziarah keluarga mereka di sini dengan menaiki kereta Perodua Viva dari arah Pendang menghala ke Kebun 500, Pokok Sena.

Bagaimanapun, ketika melalui tempat kejadian, sebuah lori padi tanpa muatan dari arah Kebun 500 dipercayai mengalami kerosakan stereng dan brek lalu terbabas dan bertembung dengan kereta tersebut yang dipercayai dipandu Mohd. Iptihar.


Dalam pada itu, anak kedua mangsa, Mohd. Anuar Shafie, 32, menjelaskan, dia yang berada di Jabi berasa tidak sedap hati apabila ternampak dua buah ambulans memasuki persimpangan Kebun 500.


Dia kemudian segera pulang ke rumah keluarganya di Kampung Kubang Pisang, namun sebaik dia tiba di tempat kejadian, perasaan tidak sedap hatinya menjadi kenyataan apabila kereta yang terbabit kemalangan itu adalah milik bapanya berdasarkan nombor pendaftaran KCS 396.


“Masa saya tiba, kesemua mereka sudah tidak ada lagi di tempat kejadian dan orang ramai meminta saya pulang ke rumah untuk membuat kepastian.

“Bila saya tiba di rumah, itulah kenyataan apabila empat ahli keluarga meninggalkan kami sekali gus tetapi saya tetap reda dan pasrah,” katanya.

Dia menjelaskan, ibu bapanya ada mengunjungi rumahnya di Guar Kepayang, Pendang bagi menziarahi dua cucunya yang berusia lima dan setahun.


“Mereka datang ke rumah kira-kira pukul 10 malam kelmarin untuk melihat cucu tetapi mereka sudah tidur.

ROSAK...kereta mangsa yang terbabit kemalangan.


“Ibu dan bapa saya kurang bercakap dan tidak duduk lama sebelum beredar kira-kira setengah jam kemudian,” katanya yang bekerja sebagai buruh di Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS).

Sementara itu, menurut anak ketiga mangsa, Mohd. Fashah, 28, kesemua jenazah dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Masjid Kampung Kubang Pisang malam tadi.


Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Setar, Superitendan Rohana Omar mengesahkan kemalangan berlaku apabila lori terbabit yang mengalami kerosakan tiba-tiba memasuki laluan bertentangan lalu bertembung dengan Perodua Viva yang dinaiki lima beranak tersebut.




“Akibat pertembungan itu, empat mangsa mati di tempat kejadian dan mayat kesemua mereka dihantar ke HSB.

“Pemandu lori dipercayai hanya mengalami cedera ringan dan dia ke balai polis untuk diambil kenyataan,” katanya.

 “Sukar menggambarkan perasaan ketika itu dan kaki saya tiba-tiba menggigil sebaik melihat nombor pendaftaran Perodua Viva yang terbabit kemalangan itu milik ayah.”



Kata Mohd Anuar Shafie, 32, anak kedua tukang gunting, Shafie Hamid, 57, yang terbunuh bersama isteri, Che Faridah Ani, 60, serta dua anak mereka, Mohd Ittihal, 26, dan Nurul Faiz, 24, selepas kereta mereka naiki bertembung lori seberat dua tan dalam dalam kemalangan ngeri di Jalan Pendang-Kebun 500 berhampiran Kampung Permatang Limau, di sini, semalam.




REMUK...lori yang terbabit dalam kemalangan.

Seorang lagi anak pasangan itu, Muhd Iqbal Zakuan, 15, parah dan kini menerima rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.

Kejadian jam 2.30 petang itu berlaku apabila lori terbabit hilang kawalan akibat kerosakan teknikal sebelum memasuki laluan bertentangan lalu merempuh kereta itu menyebabkan keempat-empat mangsa mati di tempat kejadian.

Mohd Anuar berkata, dia melalui kawasan berkenaan dan melihat orang ramai mengerumuni sebuah Perodua Viva dan lori yang terbabit kemalangan ngeri, namun tidak mengesyaki apa-apa selain beranggapan ia hanya kemalangan biasa.sumber www.hmetro.com.my

Tragedi 4 sekeluarga maut dirempuh lori padi di Pokok Sena kedah, kemalangan maut, berita semasa, 


4 comments:

  1. sedih bila tang die dtg nk ziarah cucu tp cucu tgh tdo.. teringat pd arwah ayah saya meninggal tahun lepas.. seminggu di wad ccu nk jumpe sgt dgn cucu2 tp x dpt sbb kanak2 bwh 12thn xdibenarkan masuk.. arwah hembuskan nafas terakhirnya di wad tu jugak.. huhu sedih sesgt..

    ReplyDelete
  2. semua ni keluarga sebelah suami sy dgn mergkap kluarga adik ayah mertua sy yg kami panggil pak anjang. baru jer jumpa masa raya haji lepas. sbb tu yg tak dopt balik ziarah sbb jarak jauh KL-Kedah. pak anjang mmg friendly orgnya tapi masa sy & suami balik raya haji tu, arwah pak anjang tak mcm biasa. tak banyak cakap & hanya banyak senyum. mmg sedih sbb arwah pak anjang ni rapat dgn suami sy. suami sy pon ada masanya dia menanges sbb terlalu sedih. so...sy laa yg banyak menenangkannya. life must goes on, rite... apa2 pon semoga roh mereka berempat dicucuri rahmat serta di tmptkan di kalangan org2 yg beriman. Al-Fatihah...

    ReplyDelete
  3. Ibtihal kwn baik sy n dr sek sampai skrg....bru 3bln lpas dia blik tgl kt kg da 2thn lbih dia tgl 1rmh ngn sy dr sy bujang lg....3/9/12 dia,ayah dia,mak dia n adik dia dtg umh sy kt cheras utk kali akhir....yg sy pling sedih sy xdpt tgk muka dia wat kali akhir sb masa sy sampai k kg jenazah dh pn ditrunkn k liang lahad...mmg sedih...apa2 pn myfren kau kwn aku sampai mati....hya doaku untukmu....

    ReplyDelete
  4. Ibtihal kwn baik sy n dr sek sampai skrg....bru 3bln lpas dia blik tgl kt kg da 2thn lbih dia tgl 1rmh ngn sy dr sy bujang lg....3/9/12 dia,ayah dia,mak dia n adik dia dtg umh sy kt cheras utk kali akhir....yg sy pling sedih sy xdpt tgk muka dia wat kali akhir sb masa sy sampai k kg jenazah dh pn ditrunkn k liang lahad...mmg sedih...apa2 pn myfren kau kwn aku sampai mati....hya doaku untukmu....

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...