Kasihan ~ Kanak-kanak ini tidak boleh berhenti ketawa!






London: Seorang budak lelaki berusia dua tahun dari Preston, Lancashire, mengalami keadaan yang sangat jarang ditemui dari segi neurologi,sindrom Angelman yang bermakna tidak boleh berhenti ketawa.


Elliot Eland dilahirkan dengan sindrom Angelman - gangguan kromosom yang menyebabkan kesukaran pembelajaran yang teruk dan senyuman kekal pada mukanya.


Pesakit sering tersenyum atau ketawa, dan cenderung untuk menjadi mudah teruja.Keadaan ini begitu jarang berlaku,kurang daripada 1,000 kes telah dilaporkan di UK.





Ibu Eland, Gale, berkata: "Apabila kita berasa murung, bila melihat  Elliot terus kita semua akan ketawa, Elliot membahagiakan kami sekeluarga"


"Pada akhir hari apabila anda mempunyai anak-anak anda hanya mahu mereka menjadi gembira, dan Elliot sentiasa adalah."


"Satu-satunya masalah adalah jika Elliot dan abang beliau, Alex, bermain dan Alex sesekali akan tercedera ,Alex akan menangis, tetapi Elliot hanya ketawa dan dia tidak memahami kenapa itu berlaku. Perkara ini menyakiti hati alex kerana berfikir Elliot sengaja ketawa dengan kecederaannya"


Gale, 41, dan suami Craig, 34, hanya mengesan keadaan Eland apabila dia mempunyai masalah makan ketika bayi.




"Saya tidak fikir Elliot mempunyai masaalah besar, dia hanya seolah-olah mengalami masaalah untuk makan -  doktor dan jururawat juga tidak menunjukkan tanda bimbang ketika itu," kata Gale.


"Seterusnya ketika membuat rujukan di Royal Preston Hospital, di mana beliau telah dilihat oleh perunding paediatricanyang dapat mengesan kelainan pada Elliot Eland.

"Sepanjang masa  di hospital dia menjalani  ujian darah ,, imbasan MRI dan x-ray. Pediatrik beliau bernasib baik kerana telah melihat Sindrom Angelman sekali sebelum ini dan darahnya diuji untuk itu. Ia hanya apabila kami diberitahu bahawa dia diperlukan untuk mempunyai ujian genetik yang saya menjadi sensitif dan berhati-hati. Ia adalah  kejutan apabila ujian tersebut positif dan kami diberitahu bahawa dia mempunyai Angelman - saya tidak pernah mendengar sebelum ini, "katanya.


Gale menambah: "Kami telah memandu pulang dalam kereta dan suami saya telah meng Google tentang sindrom Angelman.





"Dia mula membaca semua maklumat tentang penyakit  ini  dan akhirnya saya  berasa sedih dan menerimanya.


"Ia begitu sukar untuk menerima  kerana kita tahu begitu sedikit tentang sindrom ini.Bagaimanapun saya berterima kasih kepada badan-badan amal dan kumpulan sokongan yang selalu memberi motivasi dan dorongan bahawa kami mampu untuk menghadapi, "katanya.



Gale dan Craig melihat Eland tersenyum dan sentiasa ketawa, walaupun keadaan sebaliknya adalah sangat sukar..
sumber http://zeenews.india.com

2 comments:

  1. Nice story! ^_^

    Ris pun ad buat entri psl angelman synrome..hehe!

    Salam perkenalan ye =D

    ReplyDelete
  2. Masaalah juga ni kalau senyum dan ketawa tak boleh berhenti. Bila masa nak tengok dia sedih ? Yang pasti ibunya mesti sayu bila lihat anaknya ketawa ak berhenti-hentikan ?

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...