Gadis ini makan setiap 15 minit tanpa henti.




\


Seorang gadis Amerika, yang mengalami sindrom tidak dikenal pasti - makan setiap 15 minit terus berjuang untuk hidup. Lizzie Zain, 21, dari Texas, yang merupakan seorang pelajar komunikasi, berat hanya 25,4 kg dan mempunyai hampir sifar satu peratus lemak badan, tetapi bukan anorexic. 



Makan 60 hidangan kecil sehari, yang terdiri daripada antara 5,000 dan 8,000 kalori setiap hari. Zain telah dilahirkan empat minggu pramatang dan doktor mendapati terdapat cecair amnion minimum melindungi beliau di dalam rahim. 



Pakar genetik tidak dapat mendiagnosis penyakitnya, dan kesnya mendapat perhatian doktor di seluruh dunia. Sekarang dia adalah sebahagian daripada kajian yang dijalankan oleh Profesor Abhimanyu Garg di Dallas. Garg percaya Zain mungkin mempunyai Sindrom Neonatal Progeroid yang menyebabkan penuaan dipercepatkan, kehilangan lemak dari muka dan badan. Orang dengan PRS sering mempunyai muka segi tiga dan awal umur dengan hidung runcing.





Lizzie berkata: "Saya kerap menimbang beratdan jika saya mendapat walaupun 1 paun saya benar-benar teruja. Saya makan setiap 15-20 minit untuk mengekalkan tahap tenaga saya. Saya makan bahagian-bahagian kecil kerepek, gula-gula, coklat, pizza, ayam, kek, donut, ais krim, mi dan tart sepanjang hari , jadi saya  cukup kecewa apabila orang menuduh saya Anorexia. "




Ibu bapa Lizzie berkata: "Doktor memberitahu kami yang mereka tidak mempunyai idea bagaimana dia boleh terselamat. Doktor memberitahu kami dia tidak akan dapat berjalan, bercakap atau mempunyai kehidupan yang normal. Kami terpaksa membeli pakaian anak patung 'dari kedai mainan kerana pakaian bayi terlalu besar. "


Lizzie dilahirkan dengan dua mata coklat, tetapi apabila dia berusia empat tahun, mata kanannya mula berubah warna dan dia menjadi buta.





2 comments:

  1. kesian sgt, susah kalau tak tahu punca penyakit cenggini..

    ReplyDelete
  2. takleh nak salahkan jugak orang yang cakap dia anorexia sbb mmg nampak anorexia pun, kecian dye,, moga dia tabah,, setabahnya,,

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...