Bersyukur pada Allah | bersihkan hati.





Assalamualaikum kawan² , semoga hari yang mulia ini semuanya baik² saja.Straight to the point ~ pernah tak korang sentiasa teringat sesuatu perkara silam, perkara yang menyedihkan ~ dah macam terpahat dalam minda susah nak buang? Saya ada.

ini serius best,jom tengok!

Memang serius terharu bila teringat dua kawan sekolah,merangkap jiran dan saudara,kawan bermain,mmg kamceng - meninggal dunia  kerana  jadi mangsa sengatan lebah - dek kerana kenakalan budak2 lain.Budak2 nakal ni lempar batu pada sarang lebah pada pokok rambai,kebetulan yg diserang arwah adik beradik hingga bawa maut.sedihnya,masa tu cuti sekolah next yearnya kami bakal naik darjah 4. Hilang sudah kawan bermain pagi dan petang.Sampai sekarang saya tak boleh lupa tragedi tersebut,lebih2 lagi kisahnya waktu tu tahun 1989 ada disiarkan dalam Majalah 3.menitis air mata bila teringat mak bawak saya ziarah jenazah arwah  berdua.Lepas tu 2/3 hari jugalah saya demam kesedihan.Ini memang tak boleh lupa! al- fatihah ..


Lain cerita dengan ini,saya tak boleh lupa sampai sekarang.Pernah kena tipu putar alam dengan kawan baik sendiri tak? Pernah.Memang luka hati saya.Semester terakhir nak abis study,buat projek final paper autocad.Partner saya-merangkap kawan baik since 1st sem lagi ni - anak datuk kat sebuah negeri pantai timur.Curi pendrive saya dan copy hampir 90% assmt saya,bila dah submit baru tahu,lecturer sy beritahu.Sampai sekarang dia tak pernah contact saya,apatah lagi minta maaf kat saya.paper tu saya dapat A,for sure dia dpt A jugak.walau di mana dia berada sekarang ni,ingatlah hidup umpama roda,semalam hari saya,mungkin sehari dua lagi turn kamu..


Macam2 jenis orang dalam dunia ni kan,penyakit hati bukan hanya di dunia luar sana ,tapi dalam  dunia blogging pun ada juga..pendek kata,yg penting hati.. saya terfikir,kalau Allah boleh ambil nyawa kawan2 baik saya diwaktu usia muda...bersyukurlah dengan bersihkan hati kita ,bersyukur kerana Allah panjangkan usia kita hingga kehari ini.Jangan berdengki2.. tak ada maknanya!tak hot..tak chill ~





17 comments:

  1. berbagai ragam manusia di muka bumi ini....

    ReplyDelete
  2. @ikatan kasihku : memang la kak,sabo je kan..

    ReplyDelete
  3. kawan yg baik boleh menerima keburukan dan kelemahan seorang kawan..setiap manusia ade keburukan dan kelemahannya..kita tidak sempurna..tp nawaitu mesti bersih...pepagi aku dah touching..hehehe

    ReplyDelete
  4. @ miya : mmg susah cari,tapi masih ada..jgn wisau

    ReplyDelete
  5. kiter pow akan pergi jua satu hary nanty cuma lambat atau cepat jer...kehilangan org yg kiter syg mmg sedih ....

    ReplyDelete
  6. @ lady Ayu : takut mati..amal tak cukup lg ni..

    ReplyDelete
  7. trauma kehilangan org yg rapat dgn kita ni,tetambh kalau depan mata.
    sedihnya kawan baik buat mcm 2 tanpa rasa bersalah.apa salahnya kalau bincang sama2 if dia tak reti.

    ReplyDelete
  8. @Aishah : sedihnya dikhianati kawan baik kan..

    ReplyDelete
  9. bykkan bersabar ye. mungkin Allah nak uji tu.

    ReplyDelete
  10. @Azekzk :mmg sabor pun..dah lama jadi tapi takpelah..what comes around..goes around!

    ReplyDelete
  11. kalau terkena dengan sahabat baik sendiri memang sedih..saya juga pernah alami saat mcm tu

    ReplyDelete
  12. muja pun pernah ada jiran meninggal,, accident,, muja tak makan jugak la for a few days sebab shocked sangat,,,

    ReplyDelete
  13. @suri : memang suri ni pengalaman yg mematangkan,be carefull wlpn dgn org terdekat dan baik dgn kita


    @muja : sedihkan hilang org tersayang secara tetiba je

    ReplyDelete
  14. dalam hidup sentiasa ada pasang surut dan dugaan cabaran datang silih berganti..meningkatkan tahap kesabaran kita...

    ReplyDelete
  15. @ibtisam : amin,semoga bertambah tahap sabar ku

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...