Tutorial blog mesra SEO.






Assalamualaikum.Ini entry pertama saya untuk blog baru saya.Sambil-sambil study apa itu SEO - Search Engine Optimization,saya rasa berbaloi untuk berkongsi ilmu dengan pembaca lain juga.Waktu nak mula belajar blogging,saya terfikir bagaimana nak menempatkan diri di Top 10 Google Search, mungkin ada caranya.Kita cuba publish entry yg Insyaallah bermanfaat untuk readers,jadi harapnya bila mereka search link entry kita antara yang teratas.Link yang mesra SEO adalah tajuk entri di depan  kemudian diikuti dengan nama blog kita.

Tutorial blog mesra SEO
  • Login account>dashboard>design>edit HTML (expand widget template)
  • search code di bawah ini guna fungsi  ctrl+f  :
<title><data:blog.pageTitle/></title

  • gantikan kod di atas dengan kod yang baru di bawah ini
<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>

<title><data:blog.pageTitle/></title>

<b:else/>

<title><data:blog.pageName/> | <data:blog.title/></title>

</b:if>

  • Preview,kalau tiada error boleh save.

Sejujurnya,saya pun baru mencuba belajar teknik SEO,jadi harapnya semua ni bermanfaat untuk para blogger.Jumpa lagi.






1 comment:

  1. terima kasih utk tutorial ni. sgt membantu untuk beginner macam sy.

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...