Menu sesuai untuk bayi 6 bulan




Assalamualaikum.Esok nampaknya si kecil camim saya akan tepat masuk usia 6 bulan.Jadi harini saya sudah mula gugel menu untuknya.Betul,saya sangat skema.bukan Nerd. okey watever,saya hanya dengar cakap doktor.Walaupun camim dah menampakkan gejala sudah bersedia meluaskan dietnya since usia 4 or 5 month lagi. =P saya skema,diulang,jadi saya memang tunggu dia masuk usia 6 bulan,macam si kakak cik bunga juga dulu saya amalkan begini. Saya masih belum campur susu formula untuk camim,masih fully breastfeeding,harap2nya hingga 2 tahun akan bertahan,dulu cik bunga cuma sempat menyusu badan 1 tahun,sebab si kecik camim dah mula wujud dalam rahim..terpaksa hentikan breastfeeding,kiranya tak berapa mencapai matlamat lah..kali ni Insyaallah boleh. 


Makanan awal yang selalu disyorkan ialah bijiran beras ditambah zat besi khas untuk bayi sebab mudah dicerna dan memang diketahui akan tidak mencetuskan sebarang reaksi alergi. Kementerian Kesihatan juga menyarankan bubur nasi masakan rumah.

Mulalah dengan mencampurkan satu sudu kecil bijiran
dengan empat atau lima sudu kecil susu badan, susu formula, atau air masak suam. Kita boleh menggunakan sudu bayi tetapi sesetengah pakar menyarankan supaya kita menggunakan jari saja, tetapi pastikan ianya bersih. Secara ringkas, cecahkan hujung jari ke dalam campuran bijiran dan suapkan bayi . Jangan harapkan yang dia akan makan banyak pada satu-satu masa – perut bayi yang kecil hanya dapat mengisikan hidangan yang sedikit, dan sebahagian besar nutrisinya akan terus datang dari susu badan atau susu formula untuk beberapa bulan ke depan lagi.

Makanan lain yang boleh kita mulakan pada usia enam bulan termasuklah puri buah-buahan seperti pisang, pir dan epal, dan sayur-sayuran seperti karot, labu dan kubis bunga. Kita juga boleh mencuba sayur-sayuran berkanji seperti ubi kentang dan ubi keledek.


Jadi saya decide,menu pertama camim esok adalah bubur nasi simple penuh khasiat. Mesti ada :
  • Nutrien utk tenaga : bijirin, beras,gandum,kentang
  • Minerals dari sayuran sesuai : carrot,sawi,kacang panjang,bunga kobis
  • Nutrien utk tumbesaran :-ayam,ikan,udang,ketam,ikan bilis
Tips : kalau boleh jangan blender makanan untuk elakkan ia terlalu halus boleh menyebabkan baby cepat rasa muak kerana rasa seperti kanji.,cuba guna penapis untuk haluskan tekstur bubur.




other piece of me, tips ajar anak, menu bayi 6 bulan,tips masak utk anak,menu untuk bayi

9 comments:

  1. thanks for the info..ai pun ngah cari2 resepi nak bg tuk baby ai...skang pemalas sikit..bg heinz je...weekend je rajin..bole cuba macam2..

    ReplyDelete
  2. @ogosh : ya.. i pun ibu muda kena gugel dulu cr info

    ReplyDelete
  3. yeay baby dah boleh mamam yea. alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. dulu masa my son dah smpi 6month ai kasi nasi yg ala2 mcm bubur tue mix ngan carrot...kira semua kasi lembut senang nak telan...uwaaaa rindu nak bau baby

    ReplyDelete
  5. @lady : yup dear,mmg tambah carrot kasi kaler cantik2 sket..

    ReplyDelete
  6. saya selalu mengimpikan utk masak sendiri bubur utk baby saya bila dah kawin dan anak nanti..hehe

    ReplyDelete
  7. makanya kene stenby hari-hari puree ape yg perlu di preparekan esok hari yer..good luck

    ReplyDelete
  8. @ietams : yes dear..begitulah nampaknya..

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...