Susah bila tiada ilmu | 5sen tak laku!

Assalamualaikum.Sedang mengemas bilik pagi ni,saya terjumpa syiling 5sen terbaru dalam poket seluar suami.Tiba2 teringat kenangan bertahun2 dulu.Di pantai timur,dekat sebuah perhentian bas,ada kenangan pahit kena marah dengan pakcik penjaga toilet.Masa tu nak masuk toilet kena bayar 20 sen.Takde duit kecik langsung,serius.Ada syiling 10 sen dan 2 syiling 5sen.Selebihnya dalam purse ada RM50.Jadi saya nak hulur 10 sen + 2X5sen = 20sen, ngam2 je nilai nak masuk toilet. Tahu apa pakcik tu kata ?

"Nak masuk toilet pun kedekut hulur 5sen ker!! kau tahu tak 5sen tu tak laku,takde orang nak!!!!" dalam nada marah2 slang pantai timur.Saya yg tak faham kenapa kena marah,mintak maaf pada dia sebab mmg takde duit kecil,tu je yg ada.Bila saya hulur RM50,dia maki hamun saya
" Otak takde ker,mana ada duit tukar..!!!" aduss,kecut perut nak terkencing terus failed rasanya..Malas nak berperang mulut,dengan muka masam cuka saya blah macam tu jer,sambil tu saya dengar dia bebel tak habis2..Takpelah,hormat kat orang tua punya pasal,halal sudah maki  hamun kau pada aku!Sepanjang perjalanan kemudiannya,saya fikir,apa salah saya? bukan ke 5 sen juga duit,kalau tak laku,takdelah bank negara nak buat duit tu..

Akhirnya,saya tahu masalah sebenar, orang tak berilmu,memang bagi masalah kat orang lain.. cakap banyak pun tak guna,sebab tu ada pepatah,carilah ilmu sampai liang lahad! Mari terus menimba ilmu,tak kira berapa pun usia kita.Menuntut ilmu itu wajib hukumnya.



Pendapatan churp2 saya dapat sepanjang 3 minggu,
tak mewah tapi berbaloi blogging sambil buat duit poket.
Saya dah mula dengan churpie,anda tak teringin ke?
KLIK SINI atau gambar untuk daftar!

9 comments:

  1. garangnya pakcik.. pergi pasaraya kalau ada nilai 5 sen kt blkg mesti diorg tanya ada 5 sen tak? penting lg 5 sen tu.. akhlak seseorg yg penting..

    ReplyDelete
  2. 5 sen masih lagi digunakan lbh lagi bayar bil.. hehehehe....

    ReplyDelete
  3. pakcik tu dtg bulan lah tu,..huhu hampeh tol dia

    ReplyDelete
  4. banyaknya duit churp2 tu.... akak sikit aja... :(

    ReplyDelete
  5. apelaa pakcik tuu.. 5sen pown nak pekik2..

    wahhh..mcm mane duit churp2 cpt naik? huhuuhuhu

    ReplyDelete
  6. agaknya pakcik tu penat sgt time tu kot..tu yg dia bebai hehe

    ReplyDelete
  7. 5sen sgt laku di pasaraya...sapa kata 5 sen tak laku. kalau tak laku, da lama bank negara tak buat duet tuh..apadaaaaa makcik tu..

    ReplyDelete
  8. @ all commentor : nak buat camne pakcik tu kata 5sen tak laku,toilet dia jaga.. hurm.. baik cabut daripada kena ketuk ngan mop.. tehehe..

    @dela n marliana : alhamdulillah,maksimumkan semua medium utk iklankan kempen churpie..kena guguh tu!

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...