Bila si manja tercekik | siapa yg salah?

Assalamualaikum.Dah beberapa hari saya tak online.seperti sedia maklum,waktu untuk saya berblogging hanya ketika si bunga dan si kumbang lena,maknanya jika hari tersebut dua budak bahagia ni mata bulat all day long.. hurm..takdelah publish entry baru - poyos neh adeker orang nak baca entry daku - tehehe!

Dah lama tak menyental rumah,semua skali dalam pakej,bagi kemas,vacuum,mop dan mengemas bakul dan beg mainan si bunga,nak kasik clear mainan2 yg agak bahaya,tak sesuai untuk under 3 years,saya berazam mulai hari ni akan lebih prihatin dan peka akan keselamatan anak2.

2 hari lepas,saya,hubby dan bunga sedang sibuk2 bergelak ketawa main game angry bird,terlupa sekejap kat syamim izzudin aka kumbang,tengah duk melepak atas quilting depan tv.Tahu apa jadi?tiba2 je dia meraung2..padahal selalunya dia bahagia je kalau perut kenyang.Baru beberapa minit saya bg breast feeding, tinggalkan beberapa langkah je dari situ.

Syukurlah,Allah mengingat kan saya, betapa pentingnya Anugerah Allah ini
sebagai amanah untuk saya sayangi,cintai dengan sepenuh hati.


Bila dah meraung2 tu,tak baik jugak bila angkat,muntah2 pulak,banyak pula tu,kuar pulak muntah ikut hidung - ni mmg habit dia since lahir mmg slalu muntah ikut hidung - mmg wisau tahap gaban,tapi bila kami refer kat doktor,lega sikit la bila doktor kata itu normal,bila mulut dia tutup,dia go thru ke hidung..mula2 dulu mmg gelabah skrg kami dah ready tak bg susu kenyang2 sangat..skrg dah ok dah.

ok kembali ke tadi dia meraung dan muntah2..ingatkan dah okey dah kami baringkan dia sekejap,tapi dia diam sambil muka cam tak okey..cam nak muntah tapi tak kuar lagi..okey dah lama skit..dia meraung lagi..dekat 20 minit gak dia cam sesak2 sket and  breathing kantoi..sambil2 selawat dan takbir pelan2.. tetiba saya ada perasaan nak tengok dalam mulut dia,tengok2 okey takde ape..gi raba skit kat lelangit pun okey..last skali check kat tekak dia,hah amek kau ada plastik kat situ.Ada kepingan plastik biskut cik bunga gigit2 petang tu,tak nampak sebab kaler dia transparent..mengucap dan istighfar kami banyak2...

Bila jadi macam ni,saya termenung beberapa hari terkemudian,semuanya mmg salah saya- kurang peka soal keselamatan anak2,malas membersihkan rumah sampai cam iklan fabuloso kat iklan tu,lantai kena berkilat..baru nampak suma benda hatta taik cicak yg kaler putih tu..hurm..owhh.. apekah?apa akan terjadi sekiranya saya kehilangan anak2 tersayang atas kesilapan sendiri?

apekah?kenapa panjang sangat entry saya malam ni?saya blogger entry pendek,tapi takpelah kali ni ada pengecualian.Tak dosa,nak mengingatkan semua ibu2 di luar sana,ketika usia anak2  sekecil ini,kita perlu sangat2 peka dan sensitif dengan soal keselamatan anak2.wasalam.Baca lagi kisah menarik di sini.


earning churpie saya 3 minggu pertama,jom join KLIK SINI




9 comments:

  1. salu kua berita baby tercekik susu :(

    ReplyDelete
  2. kdg2 kta terlepas pndg perkara ni..moga jadi iktibar kelak :)

    ReplyDelete
  3. @luvida n ikatan kasihku : peringatan dari Allah , tak boleh alpa walau seketika..masyaallah.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. memang kena carefully bebudak,deyall tengah jadi dewan bandaraya,semua di kutipnya

    ReplyDelete
  6. @laila: dah serik ni,akan lebih berhati2 lepas ni

    ReplyDelete
  7. risaukan kalu tercekik camni.. ank saya si alisha tu pun sk sgt masuk benda dlm mulut..

    ReplyDelete
  8. @intan : memang dear,kena monitor all the time

    ReplyDelete
  9. mmg nak kene alert sentiasa ttg keselamatan budak kecik ni kan.. skrg ni byk betul isu bayi tersedak susu..

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...