Setelah hampir dua bulan di PASTI...



 PASTI kampung melayu subang,

Tudung baru tertukar tudung comot


Hari ni bila pickup Sufi balik sekolah, saya perasan tudungnya comot, kusam dan lain macam...bila tengok betul² baru perasan bukan tudung yang selalu dia pakai, dah tertukar la tu. saiznya lebih besar dan tak bergosok,anak tudung pulak dah hilang,bertabur je anak rambut.hihi..

Saya tanya Cikgu Ila, apa dah jadi.. katanya tertukar la tu rasanya ngan budak lain,, tertukar masa buka sekejap untuk ambil wudhu'. Cuma jumpa anak tudungnya je. saya pun lupa nak tulis nama pada tudung tu saya cakap takpelah, design sama cuma yang ini kena sental la skit dah lama kan, yelah sufi kan baru sekolah jadi uniformnya semua baru. Sabar jelah. Malas banyak songeh saya 'peace' ajelah, bukan bawak masalah sangat, tapi balik ni kena tulis nama pada uniformnya.
.
Alhamdulillah , banyak improvement

Hampir dua bulan sekolah di PASTI  AL~FIRDAUS  paling latest malam tadi saya dan ayahnya buat spotcheck katanya ♥  , alhamdulillah banyak juga Sufi dapat rakam dalam mindanya tu. Antara surah lazim yang dah hafaz  adalah Surah Al-Fatihah, Surah AN-Nas dan Surah Al-Falaq. ABC dah kenal sampai Z siap ngan contohnya , nombor 1 hingga 20  bahasa melayu dan English , bahasa arab 1 hingga sepuluh , selebihnya beberapa doa mudah seperti doa makan, belajar dan tidur , nasyid dan lagu² simple... termasuk menulis dan membaca beberapa abjad.

Tapi setakat ni belum ada homework,sebab semua buku teks memang tinggal di kelasnya, cikgu kata sebab berat tak perlu bawa hari², saya harap one day nanti akan ada 1 atau 2 buku sufi bawak balik untuk buat homework ..so far takpe lagi sebab dia baru 4 tahun dan buku kat rumah pun banyak.

Terima kasih kat Muallimah di PASTI  sebab banyak juga improvenya tu, tapi paling penting basic mmg kita sendiri kena lantik diri kita jadi jadi cikgu kat rumah. kekeh.. Semua tu mmg dah saya ajarkan sebelum anak daftar preschool jadi  bila cikgu ajar nanti anak² dah mudah tangkap..siapa senang ? ibu , cikgu dan anak tu juga yang senang kan......paling utama, nak ajar solat wajiblah mak ayah yang ajar,jangan berharap 100% pada cikgu ya~ kerana itu tanggungjawab kita.

Yuran PASTI

Ada yang bertanya aritu berapa yuran di PASTI, okey macam ni, sebenarnya tak semua PASTI sama yurannya, kat area kampung mungkin murah berbanding di bandar. Tengok area. kalau kat tempat saya ni, Yuran pendaftaran adalah RM500 , termasuk sepasang baju sukan dan 2 pasang uniform, monthly RM100 makanan  tidak disediakan,kena bawa bekal sendiri ya ibu ibu~  till then wassalam.



p/s ♥ :  terima kasih bapak  , ajar saya solat ..diterangi lampu pelita je sebab dulu selalu blackout...memori mengusik jiwa~



4 comments:

  1. alhamdulillah..tapi kebanyakkan kat bandar ni terlalu mahal...tapi kena bijak memilih la mane yang terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, byk sgt tadika swasta mahal tapi mungkin berbaloi dgn service yg diberi tu, kena pandai pilih

      Delete
  2. segalanya haruslah yang terbaik untuk anak2.. :)

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...