Kabhi Alvida Naa Kehna ~ Never Say Goodbye



Jangan sekali-kali ucap selamat tinggal ~ lebih kurang macam tu maksudnya Tajuk film Bollywood Kabhi Alvida Naa Kehna, entah kenapa film  yang TV3 dah tayang berpuluh kali ni tak jemu jugak saya nak layan.Pelakonnya mantap,ya jalan ceritanya menarik..lokasi penggambaran indah jangan ceritalah.. ni babak paling mengguris hati ~ bila mereka -Shah Rukh dan Rani terpisah walaupun rumahtangga masing-masing juga tak dapat diselamatkan, aduhai entah kenapa rasa film ini bagai menceritakan tentang 'keindahan' cerita curang suami orang dan isteri orang , walau apapun jua alasannya, tidak bertemu cinta sejati ataupun cinta sudah beralih arah.. bukankah mencurangi pasangan kita adalah sangat berdosa dalam Islam? ya saya terlupa, ini bukan film Islam tapi saya agak beremosi bila teringat kisah-kisah curang begini.
Ending film ni memihak pada Shah Rukh dan Rani,akhirnya  mereka bersama, tapi diceritakan bagaimana rasa bersalahnya menyelubungi hati mereka kala bercinta dalam rahsia, bukan mudah nak mencurangi pasangan lebih-lebih lagi melibatkan banyak hati dan perasaan perlu dijaga. 

Bagi saya la kan, insan insan yang curang ni, memang insan berani...berani kehilangan apa yang sedang dimiliki, jadi berfikirlah berjuta kali sebelum mengambil tindakan seberani ini, tiada istilah suka-suka kerana kesan buruknya  sentiasa ada. Kisah curang  bakal  berkesinambungan dengan babak tipu menipu, luka melukai, lakonan , maksiat dan dosa! ...sebab itu hanya orang berani je sanggup buat. berani buat haruslah berani tanggung.

Kisah  kawan sehostel dari Sabah yang bersedih dan  menangis, bila kami kawan-kawan tanya ,baru dia nak bercerita kisah sedih keluarganya yang porak peranda dan tak bahagia bila ayahnya curang pada emaknya. Nampak ? Sebab si ayah curang pada si emak, anak yang berduka lara. Ada ayah ambik kesah ?..contoh je tu..berlambak lagi contoh kita  lalui disekeliling kita., luahan hati kecil saya mungkin tak siapa ingin tahu, tapi percayalah... kalau perkara melukakan hati berlaku pada insan disayangi, kita seolah terguris sama....kita empathy, seolah meletakkan diri kita ditempatnya..namun tiada apa yang boleh kita lakukan selain berdoa~

Kenapa saya terguris hati bila menonton filem ini ya.....hurm..Never Say Goodbye~



1 comment:

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...