Pergh~Ini betul mencabar bagi ibu mengandung di Ladakh, Utara India




Anda fikir telah melalui masa yang sukar ketika melahirkan anak ? Ha... ini lagi sukar ,Ibu ini terpaksa berjalan selama sembilan hari pada suhu -35C hanya untuk pergi ke hospital terdekat di Lingshed ketika sarat mengandung , kemudian setelah melahirkan anak, mereka  mengulangi semula jalan yang sama selama 9 hari untuk membawa pulang bayinya di sepanjang sungai yang beku! Pergh..apa rasanya ibu dalam pantang berjalan dalam suhu sejuk melampaui -35C ?

Inilah dia rutin bagi Keluarga di Utara India yang terpaksa berjalan 45 kilometer ke hospital terdekat pada suhu -35C Merentas masuk berjalan kaki ke sungai Chadar , pada ketinggian 11,123 kaki, selama 9 jam sehari. Sebuah dunia yang berbeza: Oleh kerana tidak ada doktor atau kemudahan hospital di kampung mereka, mereka terpaksa untuk berjalan kaki ke sungai Chadar.

Bayi yang baru lahir dibalut hangat untuk perjalanan sembilan hari kembali ke kampung halaman mereka di Ladakh, India Utara .Gambar-gambar yang ditangkap oleh jurugambar Tim Vollmer dari Iceland .sumber http://www.dailymail.co.uk/










3 comments:

  1. rasanya kita sendiri x mampu macam ni kan...macam mana la diorang ni menanggung....kuat betul mental dan fizikal...

    ReplyDelete
  2. pengorbanan murni seorang ibu..kesian

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...