Larangan 'sombong diri' dalam Islam.



gambar sumber Google

Assalamualaikum readers, salam Jumaat di Aidil Adha, pernah tak makan hati dengan sikap sombong seseorang ? Lebih² lagi dengan orang terdekat. Kalaulah si polan tu memang bagus dari segala segi pun, bila sombong salah satu perangainya, kita masih rasa polan macam ni ZERO. Semenjak dua menjak ni saya asyik bertemu hamba Allah ni, memang kita boleh respect dengan penampilannya yang Muslimah sejati, ahli syurga Inshaallah, tapi aduhaiii kenapa bila bercakap busuk betul, sentiasa menyindir untuk menyakiti perasaan orang lain, bercakap besar dan bangga diri dengan ibadah yang dikerjakannya. Bukan sekali dua berlaku, tapi sentiasa sepanjang masa. Sikap macam ni, walaupun menyakiti hati kita,tapi buat saya selalu muhasabah diri. Buat saya ingin perbaiki diri saya setiap masa.Menyedarkan saya bahawa penampilan bukan satu bukti perangainya cantik.Allahuakbar, dunia harini,macam² manusia ada, jadi berwaspadalah,sama² kita perbaiki diri sendiri untuk mendapat redha Allah,Inshaallah.

Mari baca Printscreen dari http://kisah-bumi.blogspot.com/2012/09/jenis-jenis-sombong-yang-dilaknat-allah.html untuk renungan dan peringatan bersama.






1 comment:

  1. Semoga Allah sentiasa melindungi kita semua dari sikat takbur & sombong samaada dari penerampilan, perlakuan mahu pun pertuturan.. amin. Salam Jumaat.. :)

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...