saya dan bapak saya


saya tak ingat tahun berapa bapak saya dilahirkan,tapi tarikhnya 13 oct..itupun sebab tarikh hari lahir hubby 14 oct..sebab tu sy boleh ingat..hurm..tak patut tak patut..tapi mungkin sekarang usia bapak saya lebih dari 70tahun dah..

semua orang ingat saya tak sayang bapak saya sebab dulu time riang ria remaja saya mmg nakal stubborn tak hengat dunia..asyik menyakitkan hati bapak saya..tapi tahu tak yg sebenarnya dalam hati ni saya sangat menyayangi dia dan mendoakan bapak setiap kali selepas solat =)






dah tentu bapak saya insan paling lega dalam dunia ni bila saya berkahwin..sebab mmg susah giler nak jaga saya...skrg saya slalu doa agar anak2 saya tak sedegil saya ..
paling saya tak lupa bila bapak saya selalu duduk tertidur waktu mengajar saya mengaji muqaddam dan al-quran dulu2..terpaksa saya tunggu la ngadapnya sampai dia terjaga balik..sambung lagi ngaji..heheh..

saya selalu terasa hati bila bapak saya marah2 dan buat muka..memang saya hangin bila dia hangin..memang saya sedih bila bapak saya buat saya sedih....tak sukakan kawan2 baik saya..dan suka sound direct,membebel bila tayar basikal saya selalu pancit..

tapi bila saya ingat balik,bapak sayalah yg mengajar saya utk solat lima waktu...bapak sayalah yg selalu pegi antar ambik saya ke sekolah naik Honda 70 buruknya..bayar yuran sekolah saya,belikan saya donat feveret saya ;(

apepun jua bapak saya adalah sebab adanya saya di dunia,seharusnya sedari dulu saya menyedari yang setiap bapa adalah seorang manusia biasa yg tak sempurna....yang selalu mendoakan saya dan menyayangi saya dalam hatinya...sehingga waktu2 tuanya saya tak pandai menunjukkan kasih sayang saya padanya sebab beginilah saya dibesarkan,saya sangat menyedari kedaifan diri sebagai anak bongsu bapak saya. 

sekarang saya sering merindui zaman2  berlalu ketika kecil,kalaulah waktu itu saya sudah faham setiap kesusahan yg bapak dan emak lalui utk membesarkan saya..tak mungkin saya akan melukai hati mereka.

Kalaulah saya faham semua itu,setiap hari yg kita lalui dulu  akan saya penuhi dengan kasih sayang.Bolehkah semua itu berulang semula?utk kita perbaiki apa yg sepatutnya?tidak mungkin.masa yg berlalu tidak mungkin kembali.Tapi waktu yg ada sekarang akan saya isi dengan kasih sayang,utk menebus waktu semalam.

Lagipun,cara setiap insan menzahirkan kasih sayang adalah berbeza,begitu juga dengan bapak kesayangan saya.

jasa bapa terlalu besar sehingga tak mungkin dapat kita balas.


1 comment:

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...