Morning sickness itu memang sangat tidak best!



Assalamualaikum.Kenapa bukan lelaki yang mengandung ? Baca sini . owhh serius saya tak tahu.Ada hikmah dan rahmatnya Allah setting semua perkara ini.Hari ini cerita sket pengalaman morning sickness ketika mengandung.Semua adik beradik saya 6 perempuan,bila mengandung semuanya mengalami morning sickness yg bukan ringan2,tapi boleh tahan tahap pening2 lalat dan muntah2,sampaikan mak cakap,kalau kakak2 saya mengandung abis sekampung tahu sebab bila muntah hijau setiap hari tak henti2.Jadi pada siapa yang tidak  mengalami morning sickness ketika mengandung,bersyukurlah,kamu sangat bertuah.serius.Isteri kawan saya  morning sickness sepanjang 9 bulan kehamilan.Memang simpati.Alhamdulillah pertama kali mengandung,bulan keenam baru saya sihat sepenuhnya.Kali kedua pula lebih cepat hilang morning sickness 4 bulan saja pastu dah bolah makan macam2.

Masa mengandung anak pertama,saya ambil 2 bulan unpaid leave sebab kerja saya kena berjalan hantar dokumen di sepanjang hangar kapal terbang,dari department ke dock planner,sambil2 melalui kawasan kerja yg macam2 bau dan chemical,persekitarannya memang bahaya,kebetulan mabuk mmg teruk sampai tahap pitam dalam waktu kerja.Masa tu ada 2 orang abang technician sepejabat yang memang kawan baik,peliknya masa mengandung,saya sangat benci kat dua orang mamat ni,sampai takleh nak cakap dan berborak.Naik bengang diorang ni,kata saya lupa diri lah dan macam2 lagi saya kena kutuk.ekeke.. bukan sengaja..automatik naik menyampah tengok diorang.

Pastu kebetulan nak abiskan FOC MAS ticket tahun tu,kami suami isteri pergilah terbang melayang ke Langkawi, [ baca tentang Perth sini ] padahal feeling tak best sebab memang sentiasa rasa loya dan pening,mana nak best jalan2.Sampai sekarang bila sebut Langkawi,perasaan saya jadi kalut,tak suka beb,maybe sebab terbayang time gi sana dulu tak sihat,kesannya sampai sekarang jadi tak suka ke Langkawi.

Hah,lagi satu time mengandung dulu tengah duk femes lagu Yuna,Oh bulan..weee memang best gilerr lagu tu,masuk je peknen,kena morning sickness..terus pening tahap gaban bila dengar lagu ni,sampai sekarang saya takleh dengar lagu ni..rasa mabuk kepayang pening lalat...owwhhh  apekah?

Perkara baiknya adalah,sebelum mengandung saya paling tak suka makan biskut tawar,tapi bila kena serang morning sickness,ini jelah yg boleh perut kita terima,jadi sampai sekarang saya sgt suka makan biskut tawar.ekeke..  - apa yang tak tawar tapi best?baca sini!

korang camner? teruk ker morning sickness?hehe.. lagi satu,kenapa agaknya bukan lelaki yang mengandung?

Jom baca sini :


15 comments:

  1. Alhamdulillah...saya tak pernah kena alahan masa mengandung utk ketiga-tiga pregnancy, cuma rasa mengantuk & malas nak buat kerja...itu saja ☺☺. Kesian sgt bila baca & dgr citer alahan kawan2 yg pregnant.

    untuk pregnancy ketiga ni lagi best, dpt tau pegnant lagi masa kandungan nak masuk 5 bulan dah...unexpected sbb perut kecik.

    ReplyDelete
  2. sama giler ngn penyakit saya bila time preggy..muntah ijau tuh dah ari2..nak bangon katil pon tak daya..

    ReplyDelete
  3. bila la nak merasa monim sickness. huhu

    ReplyDelete
  4. selalu dengar pengalaman ibu2 ttg MS,harap2 bila saya nanti,tak kena.. takut gak tak larat

    ReplyDelete
  5. @ all : tak sume time preggy kena sama..lain2..insyaallah baik2 belaka akhirnya

    ReplyDelete
  6. ada je rare case suami yang morning sickness+mengidam time bini mengandung... bertuah lelaki tue.. coz dapat rasa... hehe..

    ReplyDelete
  7. akak x sabar nak tunggu saat2 morning sickness.:)

    ReplyDelete
  8. @zizie : wee mmg ade kes suami yg alahan..baru sehati sejiwa kann
    @dela : saya doakan dela,Insyaallah,sabar yer.

    ReplyDelete
  9. kak kata org kan, kalau tak nak isteri kena morning sickness masa awal2 peknen tu janji ngn suami, yang dia akn gantikan tempat isteri. tapi tak tahu la betol ke tak. jannah dgr kawan2 cerita jer :)

    ReplyDelete
  10. @jannah :weee sronoklah kalau betuii,try cik jannah buat deal ngan hubby kalau dah kawen nati..lihat keberkesanannya *P

    ReplyDelete
  11. susah kan klu mcm ni..nak buat ape, nak gi mana semuanya terbatas ..tapi bykkan bsabar..maybe sekejap je tu..huhuhu

    ReplyDelete
  12. @ikatan : mmg ler kak Allah dah duga.sabo je

    ReplyDelete
  13. saya pun kalau pregnant memang dugaan mabuk tu lama. merasa duduk wad spital banyak kali, dehydrated. huhuhu

    ReplyDelete
  14. @ietams : alolo mmgnaseb kita kowt..sabar kan..tapi bila dah bersalin,baby senang diurus..so far no problemo

    ReplyDelete
  15. Alhamdulilah pada siapa yang tak ada morning sickness. Ini sekarang badan pun tengah lemau. Huhu. Tak larat sangat2.

    ReplyDelete

thank you for ur comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...